logo Facebook
i slova jsou činy

Kolotoč volebních speciálů

09. ledna 2018 06:00 / autor: Jan Mrzena

První kolo prezidentských voleb začne v pátek odpoledne. Ve všech typech médií běží různé formáty, kdo zvládá a chce, může se dozvědět co potřebuje. Každý po svém gustu – seriózně, s vtipem, ale třeba i v bulvárním přebalu. Prostoru je tolik, že si snad ani marketingové týmy nemusely lámat hlavy kterak dostat svého kandidáta do obýváků možných voličů. Ale i v tomto případě platí – všeho moc škodí. Nadhled Milana Šmída v jeho Na okraj dnů (www.Louc.cz) celou kampaň sleduje a glosuje – „Není v lidských silách stihnout všechna vystoupení prezidentských kandidátů v době, kdy kampaň k prezidentským volbám jde do finiše.“

Snaží se média veřejné služby, ukládá jim to ostatně zákon. Primárně jde o serióznost, korektnost a vyváženost. Prodejnost voleb, coby artiklu pro všechny, pochopila i média komerční. Ve všech typech, žánrech i platformách. Pro čtenáře, posluchače i diváky jde o téma stejně atraktivní, jako povodně, detektivky nebo hokejové mistrovství světa. Na čísla superdebat a speciálů z prezidentských voleb si ještě musíme počkat. Ale data z voleb do poslanecké sněmovny jsou jasná. Pro ilustraci uvedu informace o televizní sledovanosti ze zdrojů ATO - Nielsen Admosphere.

Zpravodajská ČT24 dosáhla v říjnu u diváků starších 15 let sledovanosti 5,6 %. To je nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Podobného výsledku (5,7%) dosáhla při minulých volbách do PS v říjnu 2013. Prezidentské volby v lednu 2013 přinesly ještě větší zájem (6,8 %). Větší čísla v historii ČT24 přinesla už jenom kombinace vládní krize a povodní v červnu 2013. Konkrétní zpravodajské a publicistické pořady ve všech televizích v období týden před a po volbách zaznamenaly sledovanost výrazně vyšší než během září a první poloviny října. U většiny titulů šlo o nárůst o desítky procent (v průměru o 50 %). Povolební Střepiny (Nova) shlédlo 966 tisíc diváků (15+), zatímco v posledním čtvrtletí 2017 měly průměrnou sledovanost 825 tisíc. První hodinu nedělních Otázek Václava Moravce (ČT1 a ČT24) si nenechalo ujít 697 tis. diváků. průměr posledního kvartálu byl 493 tisíc. Nepřehlédnutelná štika Duel Jaromíra Soukupa přilákala 21. října 239 tisíc diváků, zatímco čtvrtletní průměr byl 188 tisíc. Předvolební formáty Jaromíra Soukupa zaznamenaly velký nárůst diváků pro TV Barrandov a podílely se i na zvýšení ročního share skupiny. Nova porazila Českou televizi o zhruba 100 tis. diváků ve sledovanosti závěrečné předvolební debaty, naopak stanice ČT24 byla jasnou volbou číslo jedna pro sledování výsledků voleb v sobotu 21. října 2017 – dosahovala více než dvojnásobné sledovanosti povolebního vysílání než stanice Nova.

Prostoru v médiích je pro předvolební kampaně dost. Jde v podstatě o velkou mediální reality show, do které se mohou zapojit všichni občané. Ne snad, že by v té reality show byli vidět. Ale stát jim vytiskne volební lístky, připraví pro ně upravené místnosti ve školách, na úřadech i v knihovnách a zaplatí proškolené odborníky. Lidé mohou v závěru show některé z účastníků vybrat a podpořit. Po odborném sečtení se lidé dozví, jak tentokrát show dopadla. Sice hned v následujícím průzkumu pro jistotu vyjádří nespokojenost s domácí politickou situací, ale to jen proto, aby někoho nenapadlo lidi o jejich oblíbenou mediální show připravit.

Že se nám z toho tak nějak vytratila témata? Že chybí názorové střety o tom, co je potřeba (zdravotnictví, školství, sociální služby, dálnice…)? Bohužel. Ale nakonec proč témata, když slibů před každými volbami bylo víc než toho, co se po volbách fakt udělalo. A prezidentská kampaň téma postrádá ze své podstaty.

Poslední superdebatu Václava Moravce chystá Česká televize na čtvrteční večer. Český rozhlas pak debatu Jana Pokorného vysílá v pátek až do okamžiku zahájení voleb. Pak už jen první kolo voleb a kolotoč předvolebních speciálů pokračuje (pravděpodobně) další dva týdny. Některá čísla se dozvíme hned, některá později. Co budou znamenat pro média a co pro Českou republiku? Nechme se překvapit.